مواردی كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد
مواردی كه لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاك باشد
(مسأله 91) در سه صورت اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است:
اول ـ اگر بدن يا لباس نمازگزار به وسيله زخم، جراحت و يا دملی كه در بدن اوست خون آلود شده، به شرط آنكه آب كشيدن زخم و تعويض پانسمان آن به طور معمول سخت و مشكل باشد، نماز با آن اشكال ندارد، ولی اگر زخم جزئی بوده و خيلی زود خوب میشود و آب كشيدن آن ضرر ندارد و آسان است، بايد هنگام نماز آن را آب كشيد، مگر آنكه مقدار خون آن از مساحت يك درهم كمتر باشد.
دوم ـ اگر لباس نمازگزار به خون كمتر از يك درهم يا بدن او بنابر احتياط به خون كمتر از يك نخود آلوده شود نماز با آن اشكال ندارد.
سوم ـ اگر نمازگزار در تمام وقت نماز غير از نماز خواندن با لباس نجس راه ديگری نداشته باشد.
(مسأله 92) در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد نماز او صحيح است:
اول ـ اگر لباس كوچك يا هر چيز كوچك ديگری كه همراه نمازگزار است، مانند: جوراب، دستمال، چاقو و انگشتر، نجس باشد، به شرط آنكه از مردار و حيوان حرام گوشت برای زن و مرد، و از ابريشم و طلا برای مرد ساخته نشده باشد. و ملاك در كوچكی لباس آن است كه نتوان عورت را با آن پوشاند، ولی همراه داشتن دستمال بزرگ و نجسی كه میتوان عورت را با آن پوشانيد در نماز محل اشكال است.
دوم ـ اگر لباس مادری كه پرستار كودك است، با ادرار پسر بچه نجس شده باشد، به شرط آنكه لباس ديگری نداشته و بنابر احتياط توان به دست آوردن آن را نيز نداشته باشد، ولی در هر شبانه روز بايد يك مرتبه آن را بشويد و بنابر احتياط واجب آن را برای اولين نماز بعد از نجس شدن آب بكشد. و نيز اگر بيشتر از يك لباس دارد ولی ناچار است كه همه آنها را بپوشد، چنانچه شبانه روزی يك مرتبه به دستوری كه گفته شد همه آنها را آب بكشد كافی است.
(مسأله 93) اگر جايی از بدن يا لباس كه با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود، نماز خواندن با آن جايز نيست، ولی اگر مقداری از بدن يا لباس كه معمولاً به رطوبت زخم آلوده می شود به رطوبت آن نجس شود، نماز خواندن با آن مانعی ندارد.
(مسأله 94) اگر از زخمی كه داخل دهان و بينی و مانند آن است خونی به بدن يا لباس برسد و به اندازه يك درهم يا بيشتر باشد، احتياط واجب آن است كه با آن نماز نخواند. ولی نماز خواندن با خون بواسير اشكال ندارد، اگر چه دانه هايش در داخل باشد.
(مسأله 95) كسی كه بدنش زخم است اگر در بدن يا لباس خود خونی ببيند و نداند از زخم است يا خون ديگر، بنابر احتياط واجب با آن نماز نخواند، مگر اينكه كمتر از اندازه درهم باشد.
(مسأله 96) چرك يا دارويی كه معمولاً همراه زخم بوده و نجس می باشد حكم جراحت يا دمل را دارد.
(مسأله 97) اگر چند زخم در بدن باشد، چنانچه طوری نزديك هم باشند كه يك زخم حساب شود، تا وقتی كه همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشكال ندارد، ولی چنان چه به قدری از هم دور باشند كه هر كدام يك زخم جدا حساب شود، هر كدام كه خوب شد و اندازه آن بيشتر از درهم بود بايد برای نماز، بدن و لباس را از خون آن آب بكشد.
(مسأله 98) اگر به اندازه سر سوزنی از خون حيض يا خون حيوان حرام گوشت يا خون مردار، بلكه بنابر احتياط واجب از خون نفاس يا استحاضه و يا خون انسانی ديگر در بدن يا لباس باشد، نماز باطل است، ولی خون های ديگر مثل خون بدن خود انسان يا خون حيوان حلال گوشت اگر چه درچند جای بدن يا لباس باشد در صورتی كه مجموع آن كمتر از درهم در لباس يا كمتر از نخود در بدن باشد، نماز خواندن با آن اشكال ندارد. و در صورتی كه شك كند به اين مقدار رسيده يا نه، چنانچه قبلاً به اين اندازه نبوده نماز خواندن با آن اشكال ندارد.
(مسأله 99) خونی كه به لباس بدون آستر میريزد و به پشت آن میرسد يك خون حساب میشود، ولی اگر پشت لباس جداگانه خونی شود و دو خون به هم برسند و يكی شوند، بنابر احتياط واجب بايد هر كدام را جدا حساب نمود، پس اگر مجموع آنها به قدر يك درهم باشد نماز در آن صحيح نيست.
(مسأله 100) اگر خون به لباسی كه آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد و يا به آستر بريزد و روی لباس خونی شود، بايد هر كدام را جداگانه حساب نمود.
(مسأله 101) اگر خون لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتی به آن برسد، در صورتی كه خون و رطوبتی كه به آن رسيده به اندازه درهم يا بيشتر شود و اطراف را آلوده كند نماز با آن باطل است، بلكه اگر مجموع رطوبت و خون به اندازه درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند نماز خواندن با آن اشكال دارد، مگر اينكه رطوبت خشك شود و عين آن برطرف گردد، همچنين است حكم بدنی كه به كمتر از يك نخود خون آلوده شده و رطوبتی از خارج به آن رسيده باشد.
(مسأله 102) اگر بدن يا لباس به چيزی غير از خون نجس شود، گرچه كمتر از يك درهم يا يك نخود باشد نماز با آن باطل است، همچنين است اگر به آب يا چيز ديگری كه با خون نجس شده باشد، نجس شود.
دیدگاهتان را بنویسید