نصب تکوینی، مشروعیت الهی
باسمه تعالی
نصب تکوینی، مشروعیت الهی
اصلاحیه و توضیح نوشتار «ولی و والی»
خداوند تعالی در سوره احزاب آیه ۶ میفرماید:النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ۖدر این آیه پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) به بالاترین ولایت بر همه مومنین اطلاق شده است؛ و این از واژه «اولی» برگرفته شده است بدین معنا که پیامبر بالاترین سطح ولایت را دارا است که نبوت نبی اکرم(ص) دارای ولایت الهیه کامله بوده گرچه مومنین به الله و رسولش نیز دارای بُعدی از ولایت هستند واللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُواو مومن میتواند «ولیّ الله» باشد لکن در مورد نبی اکرم(ص)
ولایت به نحوی است که محیط بر ولایت مومنان بوده از این زاویه نبی اکرم میتواند تصرف در نفوس انسان ها و مومنین بنماید، او دارای حاکمیت مطلقه میباشد؛ بدین جهت الله تبارک و تعالی در روز عید غدیر خم فرمان میدهد که آنچه از ولایت تکوینیه علی ابن ابی طالب(ع) به تو نازل شده به مردم برسان (این به آن معنا است که حاکمیت و ولایت علی ابن ابی طالب(ع) الهیه است) و آن را به عنوان نصب الهی به مردم برسان،بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُیعنی همچنان که در حقایق و احکام همچون نماز، روزه و زکات به تو وحی شد در مورد حاکمیت و ولایت علی ابن ابی طالب(ع) مشروعیت الهیه و نصب الهی را اعلان بنما، آنهم بر اساس صلاحیت و شایستگی که در ائمه بوده کهأَشْهَدُ أَنَّكَ كُنْتَ نُوراً فِي الاْصْلاَبِ الشَّامِخَةِ، وَالاَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ. بنابراین همچنان که در مورد نماز و روزه هیچ جایگزینی وجود ندارد و آنها مشروعیت الهی دارند خلافت بلافصل امیرالمومنین علی(ع) هم نصب الهی و مشروعیت دارد.
خداوند تعالی در سوره مائده میفرماید:إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ.
موکداً و منجصراً ولیّ شما به نحو تکوینی و الهی، الله و رسول او و کسانی که به الله و رسول او گرویده اند هستند؛ همان هایی که نماز را به پا میدارند و پرداخت زکات میکنند در حالی که رکوع کننده هستند. (بر طبق روایات این آیه در شأن و منزلت امام علی ابن ابی طالب نازل شده است.)
از طرفی با توجه به آیهالنَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ روشن میشود که ولایت رسول الله علی الاطلاق در طول ولایت الهی است و نصب رسول الله نسبت به تمام امور همان نصب الهی است و یکی از آن امور نصب امیرالمومنین علی(ع) است و بنابراین مشروعیت الهیه در مورد حاکمیت و خلافت به هیچ وجه برای غیر نیست؛ اگر احیانا مردم همراهی با آن حضرت نکردند کسر و نقص ولایت شرعیه در امام ایجاد نمیشود بلکه در مقابل به لحاظ خلاف کاری ها که از دیگران سر میزند ظهور حقانیت و حاکمیت و ولایت الهیه آن حضرت تثبیت میگردد.
و با نصب در روز غدیر خمالْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا فرمانبرداری از الله تبارک و تعالی که وظیفه همه میباشد در واقعه غدیر به کمال رسید گرچه تا آن زمان حقایق و احکام مشخص شده بودند لکن نیاز به حفاظت و اجرای صحیح داشتند که با نصب امیرالمومنین تثبیت شد و این حفاظت به نام اتمام نعمت در آیه ولایت بیان شده است که فرمودأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي و پس از اعلان نصب و اتمام حجت، الله تعالی فرمود:رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا ؛ یعنی اسلام که حقیقت توحید است به عنوان طاعت مرضی الهی با نصب جناب امیر(ع) و به طور کلی ائمه اثنی عشر(ع) در حفاظت قرار گرفت.
لازم به ذکر است آنچه در «نوشتار ولی و والی» آمده در جهت اثبات حقانیت و حاکمیت امام علی ابن ابی طالب(ع) بوده لکن بر اساس مبانی عرف و از دید مردم ادیان و مذاهب دیگر در سراسر جهان استدلال شده است؛ که اگر چنانچه معرفی صِرف بوده بازهم چون به اعتراف مرد همان زمان بهترین فرد بعد از رسول الله(ص) امیر المونین علی(ع) بوده است؛ پس صلاحیت بلافصل مقام خلافت، حاکمیت و صدارت را داشته است؛ مردم اشتباه رفته اند نتیجه آن هم بر عهده خود آنها بوده و هست وگرنه خلافت آن حضرت بلافصل و حاکمیت و صدارت و ولایت امام علی(ع) تکوینی، الهی و مشروع و با بودن وی هیچ شخصی مشروعیت الهیه واجبه به وجوب شرعی الهی را ندارد.
تعبیربَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَهمه حکایت از نصب الهی میکند و اینکه صلاحیت و لیاقت برای امامت و خلافت امر تکوینی بوده است.
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِين.
مهدی طحانی
جمادی الثانیه ۱۴۴۰
دیدگاهتان را بنویسید