نماز جماعت
نماز جماعت
فضيلت نماز جماعت
در مورد اهميت نماز جماعت روايات و احاديث بسياری از معصومين (ع) وارد شده و در يكی از احاديث آمده است: «اگر يك نفر به امام جماعت اقتدا كند هر ركعت از نماز آنان ثواب صد و پنجاه نماز را دارد و اگر دو نفر اقتدا كنند هر ركعت ثواب ششصد نماز را دارد؛ (و هر چه بيشتر شوند ثواب نمازشان بيشتر میشود تا اينكه شمار آنان به ده نفر برسد) و هر گاه بيشتر از ده نفر باشند، اگر تمام درياها مركّب، درختها قلم، و جن و انس و فرشتگان، نويسنده شوند توان نوشتن ثواب يك ركعت از آن را نخواهند داشت».[1]
(مسأله 568) مستحب است نمازهای يوميه و نماز ميّت و نماز آيات را به جماعت بخوانند و در نمازهای يوميه، به ويژه نمازهای صبح، مغرب و عشا مخصوصا برای همسايه مسجد و كسی كه صدای اذان را میشنود بيشتر سفارش شده است.
(مسأله 569) هر گاه جماعت ديرتر از اول وقت برپا میشود مستحب است مؤمنان صبر كنند و نماز خود را با جماعت بخوانند و نماز جماعت از نماز اول وقت كه فرادی؛ يعنی به تنهايی خوانده شود بهتر است، همچنين نماز جماعتی كه مختصر خوانده شود از نماز فرادایی كه آن را طول بدهند بهتر میباشد.
(مسأله 570) كسی كه نماز خود را در اول وقت به تنهايی خوانده، مستحب است دوباره آن را به جماعت بخواند، امام باشد يا مأموم، و اگر بعد بفهمد كه نماز اولش باطل بوده نماز دوم او كافی است.
(مسأله 571) اگر موقعی كه مشغول نماز مستحبی است جماعت برپا شود، چنانچه اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد مستحب است نماز را رها كند و مشغول نماز جماعت شود، بلكه اگر اطمينان نداشته باشد كه به ركعت اول برسد مستحب است به همين دستور رفتار نمايد.
(مسأله 572) اگر موقعی كه مشغول نماز سه يا چهار ركعتی است جماعت برپا شود، چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته و اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند به جماعت برسد، مستحب است به نيّت نماز مستحبی نماز را دو ركعتی تمام كند و خود را به جماعت برساند.
موارد وجوب نماز جماعت :
(مسأله 573) نماز «جمعه» و همچنين نمازهای «عيد فطر و قربان، هر گاه واجب شوند،» فقط در صورتی صحيح اند كه با جماعت خوانده شوند.
(مسأله 574) كسی كه به اندازه ای وسواس دارد كه عمل به آن حرام يا موجب باطل شدن نماز او می گردد و فقط در صورتی كه نماز را با جماعت بخواند از وسواس راحت میشود، بايد نماز را با جماعت بخواند.
(مسأله 575) كسی كه حمد و سوره را نمیتواند صحيح ادا كند، واجب است احتیاطاً در صورت امكان نمازش را با جماعت بخواند.
(مسأله 576) اگر پدر يا مادر، به فرزند خود امر كند كه در جماعت حاضر شود، چنانچه مخالفت او موجب اذيت و ناراحتی آنان شود واجب است نماز را به جماعت بخواند و اگر موجب اذيت آنان نشود نيز بنابر احتياط نماز را به جماعت بخواند و در هر دو صورت قصد استحباب نمايد.
(مسأله 577) سزاوار نيست كه انسان بدون داشتن عذر، نماز جماعت را ترك نمايد.
شرايط برپايی جماعت :
(مسأله 578) هنگامی كه امام جماعت، يكی از نمازهای يوميه خود را میخواند، تمام باشد يا شكسته، میتوان هر يك از نمازهای يوميه را، تمام باشد يا شكسته، به او اقتدا كرد، ولی اگر امام جماعت آن نماز را احتياطا دوباره میخواند، فقط در صورتی كه احتياط مأموم با امام يكی باشد میتواند به او اقتدا نمايد، مثلاً چنانچه امام و مأموم در نماز چهار ركعتی شك بين سه و چهار نمايند و قبل از خواندن نماز احتياط حرف بزنند پس از خواندن يك ركعت نماز احتياط بنابر احتياط بايد دوباره نمازشان را اعاده نمايند، و اين چهار ركعت را میتوانند به جماعت بخوانند.
(مسأله 579) اگر انسان نداند نمازی را كه امام میخواند يكی از نمازهای يوميه است يا نماز مستحب، نمیتواند به او اقتدا نمايد.
(مسأله 580) امام يا مأموم اگر بخواهد نمازی را كه به جماعت خوانده دوباره با جماعت بجا آورد اشکال ندارد و احوط ترك است
[1]. برگرفته از مستدرك المسائل، كتاب الصلاة، باب 1 از ابواب «صلاة الجماعة»، حديث 3 ، ج6، ص 444.
دیدگاهتان را بنویسید