چيزهايی كه سجده بر آنها صحيح است
چيزهايی كه سجده بر آنها صحيح است
(مسأله 275) سجده بر زمين و چيزهای غير خوراكی و غير پوشاكی كه از زمين میرويد مانند چوب و برگ درخت صحيح است، گرچه مانند علف و كاه، خوراك حيوانات باشد. ولی سجده بر مواد پوشاكی و يا خوراكی انسان مانند گندم، جو، نان و نيز بر مواد معدنی مانند طلا و نقره و بنابر احتياط واجب بر عقيق و فيروزه و نظير اين ها باطل است، همچنين سجده بر چيزهايی كه از نفت گرفته می شود صحيح نيست.
(مسأله 276) سجده بر سنگ های معدنی مانند سنگ مرمر، سنگهای سياه، سنگ آهك و سنگ گچ، آهك پخته، آجر و كوزه گلی هم اشكال ندارد، هر چند احوط ترك آن است.
(مسأله 277) احتياط واجب آن است كه بر برگ درخت مو، چنانچه تازه باشد سجده نكنند.
(مسأله 278) سجده بر گُل هايی كه خوراكی نيستند صحيح است، ولی سجده بر داروهای خوراكی كه از زمين می رويد مانند گل بنفشه و گل گاو زبان بنابر احتیاط صحيح نيست.
(مسأله 279) سجده بر گياهی كه خوردن آن در بعضی از شهرها يا در بعضی از اوقات معمول است و در شهرهای ديگر يا اوقات ديگر معمول نيست و نيز سجده بر ميوه نارس صحيح نيست.
(مسأله 280) اگر كاغذ از چيزی كه سجده بر آن صحيح است ساخته شده باشد میتوان بر آن سجده كرد، ولی سجده بر كاغذی كه از پنبه و مانند آن ساخته شده اشكال دارد.
(مسأله 281) بهترين چيز برای سجده، تربت حضرت سيّدالشّهداء(ع)است و پس از آن، خاك و سپس سنگ و بعد از سنگ گياه می باشد.
(مسأله 282) اگر چيزی را كه سجده بر آن صحيح است ندارد يا اگر دارد به دليلی نمیتواند بر آن سجده كند بر پنبه يا كتان رشته نشده، و اگر نبود بر قير و مواد معدنی ديگر و اگر نبود بر لباس خود و اگر لباس هم ندارد بر پشت دست سجده صحيح است و لباسی كه از كتان يا پنبه باشد بر لباس های ديگر مقدم است.
(مسأله 283) اگر در بين نماز چيزی كه بر آن سجده میكرده گم شود و چيزی كه سجده بر آن صحيح است نداشته باشد، چنانچه وقت تنگ است بايد به ترتيبی كه در مسأله پيش گفته شد عمل نمايد و اگر وقت وسعت دارد بنابر احتياط نماز را به ترتيبی كه در مسأله پيش گفته شد تمام كند و آن را دوباره بخواند.
(مسأله 284) هر گاه در حال سجده بفهمد پيشانی را بر چيزی گذاشته كه سجده بر آن باطل است، اگر ممكن باشد بايد پيشانی را از روی آن بر روی چيزی كه سجده بر آن صحيح است بكشد و سر را بلند نكند و اگر ممكن نباشد بنابر احتياط بر هر چه ممكن است از معادن و لباس و غير آن ها سجده كند و نماز را تمام كرده و دوباره بخواند.
(مسأله 285) اگر بعد از سجده و بلند كردن پيشانی بفهمد پيشانی را روی چيزی گذاشته كه سجده بر آن باطل است، بنابر احتياط واجب يك سجده بر چيزی كه سجده بر آن صحيح است انجام دهد و نماز را هم دوباره بخواند.
[1]. يعنى: به قصد تقرب به خداوند، بدون نيّت وجوب يا استحباب.
دیدگاهتان را بنویسید